סוגי שילוח-איך נקבע המחיר?

שילוח בין לאומי לו אנו זקוקים בזמן נסיעה, מעבר למדינה אחרת, העברת סחורה ועוד, הנו שירות המורכב ממספר מרכיבים עיקריים המאפיינים את תחום התובלה הבינלאומית כולה. קיימים מספר סוגי העברות ושילוח כשהנפוצה בניהם היא ההובלה הימית, כשלרוב אוניה היא אמצעי התחבורה המוביל לסוג זה. קיימת גם ההובלה היבשתית מתבססת על התנועה ביבשה, כבישים או מסילות ברזל. הסוג האחרון הוא באוויר, פה מטוס הוא הדרך העיקרית לבצע העברות.


חשוב מאוד לקחת בחשבון ולברר על סוגי העלויות, לוודא כי ההובלה תיקח את כל התכולה שאנו מעבירים ללא בעיות, ואף שנבין איך מתבצע תהליך כזה, איך מחשבים עלויות ועוד פרטים שניתן ללמוד עם המידע הנכון או בירור מקיף ומקדים מראש.


ארגון התקינה הבינלאומי ISO עדכן בתקופה האחרונה מספר תקנים משמעותיים בנושא המכולות, התקנים בעיקרם מתייחסים לגדלים החיצוניים של המכולה. חשוב להבין כי ללקוח דווקא חשובות המידות הפנימיות על מנת לדעת מה שטח האחסון. המכולות קיימות בשלושה גדלים: 20 רגל, 40 ו-45, אך בארץ השימוש העיקרי הוא ב-20 ו-40. יש לציין גם כי יש מדינות אשר לא מאפשרות להוביל מעל תכולה של 18 טון, אם כי באחרות הדבר אפשרי.


חשוב לדעת כי קיימות שיטות חישוב שונות לשילוח בינלאומי.בסוג שילוח על ידי הובלה ימית ישנה אפשרות שבה המחיר נקבע לפי מכולה, כל זמן שהמטען לא עבר את מגבלות המשקל או נפח הסחורה עצמה, כך ייקבע המחיר. לעומת זאת בהובלת מטען חלקי, נקבע התעריף לפי משקל, או ביחידות של טונות, או על פי נפחו של המטען. החישוב עצמו נעשה לפי מי הגבוה מבין השניים, המשקל או הנפח. למעשה כאן החישוב הוא על פי שני משתנים, האחד גודל המטען  מבחינת נפח ומשקל, והשני הוא מחיר ההובלה. חשוב לציין שלמחירים אלו נוספים תוספים שהם: תחזוקה, דלק, צפיפות וסיכוני אזורי מלחמה, היוצרים שוני נוסף על התעריף, אך מדובר בתוספי מחיר משתנים ואת זה ניתן לברר כמובן עוד לפני ההובלה עצמה.


לאחר שדנו בתחשיבים של התובלה הימית, ניתן להתחיל וללמוד לגבי הסוג האווירי. כאן התעריף תלוי בשני גורמים עיקריים, בנתונים הפיזיים של המטען שהם משקלו, והגורם האחר הוא עלות ההובלה האווירית. חשוב לדעת כי יש לשים לב למגבלות המטוס, כאן ניתן להוביל בעיקר מטענים קטנים וכבדים אשר יגיעו עד למגבלה האפשרית של נשיאת המטוס מבחינת משקל. קיימת האפשרות להוביל גם מטענים קלים ונפחיים שיתפסו את כל כמות הנפח של כלי הטיס.


לאור העובדות ניתן להבין כי בהובלה של מטען כבד יחושב המחיר על פי משקל, ואילו במטענים נפחיים התעריף יהיה על בסיס הכובד בנפח של המטען. בסופו של דבר התעריף ייקבע על סמך מה שמכונה משקל שהוא לחיוב, שהוא הנתון הגבוה מבין המשקל האמיתי או הנפח עצמו.
לסיכום, ניתן ללמוד כי לסוגי התובלות האווירית והימית, דרכים לקביעת המחיר שלנו זה יעלה במידה ונצטרך שירותי הובלה בין לאומית. חשוב לעשות בירור מקדים של הנושא ולדעת מה היקף הנפח והמשקל על מנת שנבין מה ההוצאות הכרוכות לשם כך.